Jump navigation

3. Jump to main navigation
  4. Jump to service navigation
Never Stop Growing Slogan
Page: https://www.hochschule-ruhr-west.de//study/degree-programmes/master/technical-operations-management/
Date: 19.03.2024, 00:13Clock

Technical Operations Management

ALL-ROUNDERS FOR THE ENTIRE PROCESS CHAIN

Managing global manufacturing networks or ensuring powerful service management requires both technical and business knowledge and skills. By combining elements from mechanical and industrial production engineering with business management aspects, the master’s programme in Technical Operations Management at Ruhr West is designed to train all-rounders (and good technologists in particular) to manufacture products for the markets of the future in a profitable and sustainable manner.

The master’s programme in Technical Operations Management at Ruhr West University of Applied Sciences is marked by an emphasis on mechanical engineering and manufacturing technology with respect to all phases of production. Documenting, controlling and planning non-industry-specific production processes requires not only solid knowledge and skills in engineering but also the ability to link technical issues with business-related concerns for production planning and project management. Moreover, globalisation has produced new challenges for individual stages of the manufacturing process, including a growing division of work (who manufactures what, when and where).

Concentrations in manufacturing technology and service/maintenance

Students in this interdisciplinary programme learn to think of a company as a system and to see it in a larger economic context. In the first semester, they choose one of two possible concentrations: manufacturing technology or service/maintenance. The curriculum consists of six required modules and three elective modules. To graduate, students need to submit a research paper and a master’s thesis.

You can find more detailed information here (in German)

Akademischer GradMaster of Science (M. Sc.)
AkkreditierungDer Studiengang ist akkreditiert!
Studienbeginnjeweils zum Sommer- und Wintersemester
StudienortCampus Mülheim an der Ruhr
Regelstudienzeit3 Semester
Fachbereich 3Institut Maschinenbau
Studienvoraussetzungen

Abschluss eines mindestens siebensemestrigen berufsqualifizierenden Studiums in einem ingenieurwissenschaftlichen oder wirtschaftswissenschaftlichen Studiengang. Dabei müssen mindestens 210 Credits und davon mindestens 99 Credits aus Modulen mit zumindest überwiegend maschinenbaulichen, mit dem Maschinenbau verwandten ingenieur- oder betriebswissenschaftlichen Inhalten mit maschinenbaunahem Bezug erworben worden sein.

Da der Masterstudiengang 90 Credits umfassen wird, können Bachelorabsolventinnen und -absolventen, die weniger als 210 Credtis vorweisen, definierte Module (learning agreements) nachholen. Damit ist sichergestellt, dass nach Abschluss des Masterstudiengangs 300 Credits erreicht sind.

Zulassungsbeschränkungja

Prof. Dr. rer. oec. Inga Pollmeier
Lehrgebiet: Produktionsmanagement und Logistik | Studiengangsleitung: Technisches Produktionsmanagement (M.Sc.)

Institut Maschinenbau
Duisburger Str. 100, 45479 Mülheim an der Ruhr
Building 04

Phone: +49 208 88254-760